Επιλεγμένες Ασκήσεις για το μάθημα Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ

Δομή Ακολουθίας

Δομές Επιλογής
Δομές Επανάληψης
 

Δομή Ακολουθίας

1. Να γίνει αλγόριθμος ο οποίος σε μία μεταβλητή Α να εκχωρεί την τιμή 5 και σε μία μεταβλητή Β την τιμή 10. Στη συνέχεια να αντιμεταθέτει το περιεχόμενο των δύο μεταβλητών και να εμφανίζει τα αποτελέσματα.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α1
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: Α, Β
ΑΡΧΗ
Α ← 5
Β ← 10
ΤΕΜΡ ← Α
Α ← Β
Β ← ΤΕΜΡ
ΓΡΑΨΕ Α, Β
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


2. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  να εκχωρεί σε μία μεταβλητή το επώνυμό σας.
β)  να εκχωρεί σε μία μεταβλητή το βαθμό που λάβατε στο Α ́ τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία» της Α ́ Λυκείου.
γ)  να εκχωρεί σε μία μεταβλητή το βαθμό που λάβατε στο Β ́ τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία» της Α ́ Λυκείου.
δ)  υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό σας που προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμών των δύο τετραμήνων.
ε)  να εκχωρεί σε μία μεταβλητή το βαθμό που λάβατε στις προαγωγικές εξετάσεις στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία» της Α ́ Λυκείου.
στ) υπολογίζει τον βαθμό προαγωγής που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού βαθμού του μαθητή με τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις.
ζ) εμφανίζει το επώνυμο του μαθητή και τον βαθμό προαγωγής.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α2
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: ΒΑ, ΒΒ, ΒΠ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΠΡ, ΜΟ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΕΠ
ΑΡΧΗ
ΕΠ ← ‘ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ’
ΒΑ ← 18
ΒΒ ← 19
ΠΡ ← (ΒΑ+ΒΒ)/2
ΒΠ ← 17
ΜΟ ← (ΠΡ+ΒΠ)/2
ΓΡΑΨΕ ΕΠ, ΜΟ, ‘Ο ΒΑΘΜΟΣ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


3. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  διαβάζει το επώνυμο ενός μαθητή.
β)  διαβάζει το βαθμό που έλαβε στο Α ́ τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία».
γ)  διαβάζει το βαθμό που έλαβε στο Β ́ τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία».
δ)  υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό που προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμών των δύο τετραμήνων.
ε)  διαβάζει το βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία».
στ) υπολογίζει τον βαθμό προαγωγής που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού βαθμού του μαθητή με τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις.
ζ) εμφανίζει το επώνυμο του μαθητή και τον βαθμό προαγωγής.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α3
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: ΒΑ, ΒΒ, ΒΠ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΠΡ, ΜΟ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΕΠ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΕΠΩΝΥΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΠ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ Α ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΑ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ Β ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΒ
ΠΡ ← (ΒΑ+ΒΒ)/2
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΠ
ΜΟ ← (ΠΡ+ΒΠ)/2
ΓΡΑΨΕ ΕΠ, ΜΟ, ‘Ο ΒΑΘΜΟΣ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


 
Δομές Επιλογής

1. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  διαβάζει το όνομα ενός μαθητή, τον προφορικό βαθμό που έλαβε το 1ο τετράμηνο και τον προφορικό βαθμό που έλαβε το 2ο τετράμηνο στο μάθημα της Ιστορίας,
β)  υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό του μαθητή που προκύπτει από το μέσο όρο των προφορικών βαθμών των δύο τετραμήνων,
γ)  διαβάζει τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις,
δ)  υπολογίζει το βαθμό προαγωγής που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού βαθμού του μαθητή με τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις,
ε)  εμφανίζει το όνομα και το βαθμό προαγωγής του μαθητή
στ) ελέγχει τον βαθμό προαγωγής και εμφανίζει το μήνυμα «Μεγαλύτερος ή ίσος του 10», αν ο βαθμός είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 10 ή το μήνυμα «Μικρότερος του 10» αν ο βαθμός είναι μικρότερος του 10.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α1
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: ΒΑ, ΒΒ, ΒΠ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΠΡ, ΜΟ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΟΝ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΝΟΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ 1ΟΥ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΑ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ 2ΟΥ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΒ
ΠΡ ← (ΒΑ+ΒΒ)/2
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΠ
ΜΟ ← (ΠΡ+ΒΠ)/2
ΓΡΑΨΕ ΕΠ, ΜΟ, ‘Ο ΒΑΘΜΟΣ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ’
ΑΝ ΜΟ>=10 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ‘Η ΙΣΟΣ ΤΟΥ 10’
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ ΤΟΥ 10’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


2. (Πανελλήνιες Εξετάσεις, 2000) Σε τρεις διαφορετικούς αγώνες πρόκρισης για την Ολυμπιάδα του Σίδνεϋ στο άλμα εις μήκος ένας αθλητής πέτυχε τις επιδόσεις a, b, c. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  να διαβάζει τις τιμές των επιδόσεων a, b, c.
β)  να υπολογίζει και να εμφανίζει τη μέση τιμή των παραπάνω τιμών.
γ)  να εμφανίζει το μήνυμα «ΠΡΟΚΡΙΘΗΚΕ», αν η παραπάνω μέση τιμή είναι μεγαλύτερη των 8 μέτρων.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α2
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: Α, Β, C, MΟ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΙΜΕΣ ΤΡΙΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ’
ΔΙΑΒΑΣΕ A, B, C
MO ← (A+Β+C)/3
ΓΡΑΨΕ ΜΟ, ‘Η ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ’
AN ΜΟ>8 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΠΡΟΚΡΙΘΗΚΕ’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


3. (Επαναληπτικές Πανελλήνιες Εξετάσεις, 2000) Μία οικογένεια κατανάλωσε Χ Kwh (κιλοβατώρες) ημερησίου ρεύματος και Υ Kwh νυχτερινού ρεύματος. Το κόστος ημερησίου ρεύματος είναι 0,08 ευρώ. ανά Kwh και του νυχτερινού 0,05 ευρώ ανά Kwh. Να αναπτύξετε έναν αλγόριθμο ο οποίος:
α)  να διαβάζει τα Χ, Υ.
β)  να υπολογίζει και να εμφανίζει το συνολικό κόστος της κατανάλωσης ρεύματος της οικογένειας.
γ)  να εμφανίζει το μήνυμα «ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ», αν το συνολικό κόστος είναι μεγαλύτερο από 300 ευρώ.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α3
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Χ, Υ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: Κ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΚΙΛΟΒΑΤΩΡΕΣ ΗΜΕΡΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΡΙΝΕΣ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ, Υ
Κ ← Χ*0,08 + Υ*0,05
ΓΡΑΨΕ Κ, ‘ΤΟ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ’
AN Κ>300 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


4.Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  διαβάζει έναν αριθμό
β)  εμφανίζει την απόλυτη τιμή του.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α4
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: Α
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Α
ΑΝ Α<0 ΤΟΤΕ
Α ← Α*(-1)
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΓΡΑΨΕ Α, ‘Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΤΙΜΗ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


5. Σε μια εξέταση ξένης γλώσσας ένας υποψήφιος εξετάζεται προφορικά και γραπτά και βαθμολογείται από το 1 έως το 100 σε κάθε εξέταση. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α) διαβάζει το όνομα, την προφορική και τη γραπτή βαθμολογία του,
β) εμφανίζει το μήνυμα «Η προφορική βαθμολογία είναι μεγαλύτερη από τη γραπτή», στην περίπτωση που αυτό συμβαίνει ή το αντίθετο μήνυμα.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α5
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΠΡ, ΓΡ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΟΝ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΝΟΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΒΑΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΠΡ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΓΡΑΠΤΟ ΒΑΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΓΡ
ΑΝ ΠΡ>ΓΡ ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘Η προφορική βαθμολογία είναι μεγαλύτερη από τη γραπτή’
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘Η γραπτή βαθμολογία είναι μεγαλύτερη από τη προφορική’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


6. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α) διαβάζει έναν αριθμό,
β) εμφανίζει το μήνυμα «μη έγκυρος αριθμός», αν ο αριθμός που δόθηκε δεν είναι στο διάστημα από το 1 έως και το 20, αλλιώς να εμφανίζει την τετραγωνική του ρίζα.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α6
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: Α, Β
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Α
ΑΝ Α<1 Ή Α>20 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘μη έγκυρος αριθμός’
ΑΛΛΙΩΣ
Β ← Τ_Ρ(Α)
ΓΡΑΨΕ Β, ‘Η ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΗ ΤΟΥ ΡΙΖΑ’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


7. Σε μια εξέταση καλών τεχνών ο υποψήφιος εξετάζεται προφορικά και γραπτά και βαθμολογείται από το 1έως το 20 σε κάθε εξέταση. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α) διαβάζει το όνομα, την προφορική και τη γραπτή βαθμολογία του υποψήφιου,
β) εμφανίζει το μήνυμα «Άριστα» αν ο υποψήφιος έγραψε 20 και στις δύο εξετάσεις,
γ) εμφανίζει το μήνυμα «Άριστα σε ένα μάθημα» αν ο υποψήφιος έγραψε 20 σε μία μόνο εξέταση,
δ) εμφανίζει το μήνυμα «Κανένα Άριστα» αν ο υποψήφιος δεν έγραψε 20 σε καμία εξέταση.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α7
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΠΡ, ΓΡ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΟΝ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΝΟΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΒΑΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΠΡ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΓΡΑΠΤΟ ΒΑΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΓΡ
ΑΝ ΠΡ=20 ΚΑΙ ΓΡ=20 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΑΡΙΣΤΑ’
ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ ΠΡ=20 Ή ΓΡ=20 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΑΡΙΣΤΑ ΣΕ ΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑ’
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΚΑΝΕΝΑ ΑΡΙΣΤΑ’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


8. Ένας μαθητής όταν ξεπεράσει συνολικά τον αριθμό των 114 απουσιών στο διδακτικό έτος, πρέπει να επαναλάβει την τάξη χωρίς δικαίωμα στις εξετάσεις, ενώ αν δεν ξεπεράσει τον αριθμό αυτών των απουσιών έχει το δικαίωμα να εξεταστεί. Να γράψετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  διαβάζει το πλήθος των απουσιών του μαθητή.
β)  εμφανίζει το μήνυμα “Επανάληψη τάξης” αν οι απουσίες του είναι άνω των 114 ή το μήνυμα “Μπορεί να εξεταστεί” αν οι απουσίες του είναι από 114 και κάτω.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α8
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: ΠΛ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΠΛΗΘΟΣ ΑΠΟΥΣΙΩΝ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΠΛ
ΑΝ ΠΛ>114 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΑΞΗΣ’
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΞΕΤΑΣΤΕΙ’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


9. Σε έναν αγώνα στον τελικό του άλματος εις μήκος, ο αθλητής πραγματοποιεί την τελική του προσπάθεια. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  διαβάζει το μήκος του άλματος του αθλητή. Θεωρήστε ότι για άκυρο άλμα δίνεται ως μήκος ο αριθμός μηδέν (0).
β)  Εμφανίζει το μήνυμα “Άκυρο Άλμα” αν δόθηκε ως μήκος ο αριθμός μηδέν (0) ή το μήνυμα “Έγκυρο Άλμα” αν δόθηκε ως μήκος αριθμός διάφορος του μηδενός.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α9
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΑΛ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΜΗΚΟΣ ΑΛΜΑΤΟΣ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΛ
ΑΝ ΑΛ=0 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΑΚΥΡΟ ΑΛΜΑ’
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΕΓΚΥΡΟ ΑΛΜΑ’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


10. Δίνεται το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου

1. Διάβασε a
2. b ← 2 * a + 1
3. c ← a + b
4. Αν c > b τότε
5. b ← c
6. αλλιώς
7. c ← b
8. Τέλος_αν
9. Εμφάνισε a, b, c

Μετά την εκτέλεση του παραπάνω τμήματος αλγορίθμου, ποιες θα είναι οι τιμές των a, b, c που θα εμφανιστούν, όταν:
i)  a = 10, και
ii)  a = -10

Απάντηση:

i) 10 31 31

ii) -10 -19 -19

Απόκρυψη Απάντησης:


 
 Δομές Επανάληψης

1. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος για κάθε έναν από τους 25 μαθητές της Α ́ τάξης:
α)  διαβάζει το όνομα ενός μαθητή, τον προφορικό βαθμό που έλαβε το 1ο τετράμηνο και τον προφορικό βαθμό που έλαβε το 2ο τετράμηνο στο μάθημα «Πολιτική Παιδεία»,
β)  υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό του μαθητή που προκύπτει από το μέσο όρο των προφορικών βαθμών των δύο τετραμήνων,
γ)  διαβάζει τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις,
δ)  υπολογίζει το βαθμό προαγωγής που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού βαθμού του μαθητή με τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις,
ε)  εμφανίζει το όνομα και το βαθμό προαγωγής του μαθητή
στ) ελέγχει τον βαθμό προαγωγής και εμφανίζει το μήνυμα «Μεγαλύτερος ή ίσος του 10», αν ο βαθμός είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 10 ή το μήνυμα «Μικρότερος του 10» αν ο βαθμός είναι μικρότερος του 10.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α1
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Ι, ΒΑ, ΒΒ, ΒΠ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΠΡ, ΜΟ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΟΝ
ΑΡΧΗ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 25
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΝΟΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ 1ΟΥ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΑ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ 2ΟΥ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΒ
ΠΡ ← (ΒΑ+ΒΒ)/2
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΠ
ΜΟ ← (ΠΡ+ΒΠ)/2
ΓΡΑΨΕ ΕΠ, ΜΟ, ‘Ο ΒΑΘΜΟΣ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ’
ΑΝ ΜΟ>=10 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ‘Η ΙΣΟΣ ΤΟΥ 10’
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ ΤΟΥ 10’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


2. Σε κάποιο σημείο της Εθνικής οδού είναι εγκατεστημένο ένα ειδικό σύστημα το οποίο μετράει την ταχύτητα των διερχόμενων οχημάτων με μεγάλη ακρίβεια. Το όριο ταχύτητας στο συγκεκριμένο σημείο είναι 100 km/h. Να γράψετε αλγόριθμο ο οποίος για 500 οχήματα:
α)  Να διαβάζει τον αριθμό πινακίδας και την ταχύτητα κάθε οχήματος.
β)  Να εμφανίζει τον αριθμό πινακίδας και το πλήθος των οχημάτων που ξεπέρασαν το όριο ταχύτητας.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α2
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Ι, Π
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΤΑΧ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΠΙΝ
ΑΡΧΗ
Π ← 0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 500
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΑΡΙΘΜΟ ΠΙΝΑΚΙΔΑΣ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΠΙΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΑΧΥΤΗΤΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΤΑΧ
ΑΝ ΤΑΧ>=100 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ΠΙΝ, ‘Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΙΝΑΚΙΔΑΣ’
Π ← Π + 1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ Π, ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


3. Στο υπολογιστικό σύστημα ενός βιβλιοπωλείου πρόκειται να καταχωρηθούν 150 νέα βιβλία. Για κάθε βιβλίο καταχωρείται ο τίτλος, ο συγγραφέας και η τιμή του. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  διαβάζει τα παραπάνω δεδομένα για κάθε βιβλίο.
β)  εμφανίζει το πλήθος των βιβλίων του Ντοστογιέφσκι.
γ)  εμφανίζει το μέσο όρο της τιμής των 150 βιβλίων.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α3
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Ι, Π
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΤΙΜΗ, S, MO
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: Τ, Σ
ΑΡΧΗ
Π ← 0
S ← 0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 150
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΙΤΛΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Τ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Σ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΙΜΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΤΙΜΗ
ΑΝ Τ=’ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ’ ΤΟΤΕ
Π ← Π + 1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
S ← S + ΤΙΜΗ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ Π, ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ’
ΜΟ ← S/150
ΓΡΑΨΕ ΜΟ, ‘Ο ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


4. Σε μια εξέταση Αγγλικών 220 υποψήφιοι εξετάζονται προφορικά και γραπτά και βαθμολογούνται από το 1 έως και 100 μονάδες σε κάθε εξέταση. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  διαβάζει επαναληπτικά το όνομα, την προφορική και τη γραπτή βαθμολογία κάθε υποψηφίου.
β)  εμφανίζει τα ονόματα των υποψηφίων που το άθροισμα της προφορικής και γραπτής βαθμολογίας είναι πάνω από 160 μονάδες.
γ)  εμφανίζει το πλήθος των υποψηφίων που η προφορική βαθμολογία τους ήταν μεγαλύτερη από τη γραπτή βαθμολογία τους.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α4
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Ι, Π
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΠΒ, ΓΒ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΟΝ
ΑΡΧΗ
Π ← 0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 220
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ONOMA’
ΔΙΑΒΑΣΕ ON
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΒΑΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΠΒ
ΓΡΑΨΕ ΄ΔΩΣΕ ΓΡΑΠΤΟ ΒΑΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΓΒ
ΑΝ ΠΒ + ΓΒ > 160 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ΟΝ
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΑΝ ΠΒ>ΓΒ ΤΟΤΕ
Π ← Π + 1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ Π, ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


5. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος για κάθε έναν από τους δέκα αθλητές:
α)  διαβάζει το μήκος του άλματος κάθε αθλητή. Θεωρήστε ότι για άκυρο άλμα δίνεται ως μήκος ο αριθμός μηδέν (0).
β)  εμφανίζει το πλήθος των αθλητών που είχαν άκυρη προσπάθεια.
γ)  εμφανίζει το μέσο όρο μήκους των έγκυρων αλμάτων

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α3
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Ι, Π1, Π2
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΑΛ, S, MO
ΑΡΧΗ
Π1 ← 0
Π2 ← 0
S ← 0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΑΛΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΛ
ΑΝ ΑΛ=0 ΤΟΤΕ
Π1 ← Π1 + 1
ΑΛΛΙΩΣ
S ← S + ΑΛ
Π2 ← Π2 + 1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ Π1, ‘ΑΚΥΡΑ ΑΛΜΑΤΑ’
ΜΟ ← S/Π2
ΓΡΑΨΕ ΜΟ, ‘Ο ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΤΩΝ ΕΓΚΥΡΩΝ ΑΛΜΑΤΩΝ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


6. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος διαβάζει το όνομα ενός μαθητή, τον προφορικό βαθμό που έλαβε το 1ο τετράμηνο και τον προφορικό βαθμό που έλαβε το 2ο τετράμηνο στο μάθημα της Ιστορίας. Στη συνέχεια να υπολογίζει τον ετήσιο προφορικό βαθμό του μαθητή που προκύπτει από το μέσο όρο των προφορικών βαθμών των δύο τετραμήνων. Ακολούθως, να διαβάζει τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις και να υπολογίζει και να εμφανίζει το όνομα και το βαθμό προαγωγής του μαθητή που προκύπτει από το μέσο όρο του ετήσιου προφορικού βαθμού του μαθητή με τον βαθμό που έλαβε στις προαγωγικές εξετάσεις. Τέλος, να ελέγχει τον βαθμό προαγωγής και να εμφανίζει το μήνυμα «Μεγαλύτερος ή ίσος του 10», αν ο βαθμός είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 10 ή το μήνυμα «Μικρότερος του 10» αν ο βαθμός είναι μικρότερος του 10. Τα παραπάνω να επαναλαμβάνονται μέχρι να δοθεί ως όνομα μαθητή το κενό.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α6
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: ΒΑ, ΒΒ, ΒΠ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΠΡ, ΜΟ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΟΝ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΝΟΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΟΣΟ ΟΝ <> ‘ ‘ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΝΟΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ 1ΟΥ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΑ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ 2ΟΥ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΒ
ΠΡ ← (ΒΑ+ΒΒ)/2
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΘΜΟ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΠ
ΜΟ ← (ΠΡ+ΒΠ)/2
ΓΡΑΨΕ ΕΠ, ΜΟ, ‘Ο ΒΑΘΜΟΣ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ’
ΑΝ ΜΟ>=10 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ‘Η ΙΣΟΣ ΤΟΥ 10’
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ ΤΟΥ 10’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΝΟΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


7. Να γραφεί αλγόριθμος ο οποίος:
α)  Να διαβάζει επαναληπτικά ακέραιους αριθμούς μέχρις ότου δοθεί ο αριθμός 0.
β)  Να εμφανίζει στο τέλος το πλήθος των θετικών αριθμών από τους αριθμούς που διάβασε.
γ)  Να υπολογίζει και να εμφανίζει στο τέλος το άθροισμα όλων των αριθμών που διάβασε.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α7
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Π
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: Α, S
ΑΡΧΗ
Π ← 0
S ← 0
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Α
ΟΣΟ Α <> 0 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΑΝ Α>0 ΤΟΤΕ
Π ← Π + 1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
S ← S + A
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Α
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ Π, ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΘΕΤΙΚΩΝ’
ΓΡΑΨΕ S, ‘ΤΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


8. Κατά τη φόρτωση κοντέινερ σε πλοίο μας ενδιαφέρει το συνολικό βάρος που θα φορτωθεί να μην ξεπεράσει το όριο φόρτωσης κάθε πλοίου. Να αναπτύξετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  Να διαβάζει το όριο φόρτωσης του πλοίου.
β)  Να διαβάζει επαναληπτικά το βάρος κάθε κοντέινερ που πρόκειται να φορτωθεί. Η διαδικασία αυτήσταματά όταν το βάρος του κοντέινερ που πρόκειται να φορτωθεί προκαλεί υπέρβαση του ορίου φόρτωσης.
γ)  Να εμφανίζει στο τέλος, το συνολικό βάρος των κοντέινερ που τελικά φορτώθηκαν.

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α8
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΟΡΙΟ, ΒΑΡ, S
ΑΡΧΗ
S ← 0
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΡΙΟ ΦΟΡΤΩΣΗΣ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΡΙΟ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΡΟΣ ΚΟΝΤΕΙΝΕΡ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΑΡ
ΟΣΟ ΒΑΡ<=ΟΡΙΟ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
S ← S + BAΡ
ΟΡΙΟ ← ΟΡΙΟ – ΒΑΡ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΒΑΡΟΣ ΚΟΝΤΕΙΝΕΡ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΒΑΡ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ S, ‘ΤΟ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΚΟΝΤΕΙΝΕΡ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης:


9. Να γράψετε αλγόριθμο ο οποίος:
α)  Να διαβάζει επαναληπτικά αλφαριθμητικούς χαρακτήρες (υποθέτουμε ότι εισάγεται ένας κάθε φορά) μέχρι να δοθεί ο χαρακτήρας ‘#’.
β)  Να εμφανίζει πόσες φορές (πλήθος) δόθηκε ο χαρακτήρας ‘Α’.
γ)  Να εμφανίζει το πλήθος των χαρακτήρων που έχουν εισαχθεί (χωρίς τον χαρακτήρα ‘#’).

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α9
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: ΠΑ, Π
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: Χ
ΑΡΧΗ
Π ← 0
ΠΑ ← 0
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ
ΟΣΟ Χ <> ‘#’ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΑΝ Χ=’Α’ ΤΟΤΕ
ΠΑ ← ΠΑ + 1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Π ← Π + 1
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ΠΑ, ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ Α’
ΓΡΑΨΕ Π, ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Απόκρυψη Απάντησης: